Inredning, Design, Djur, Musik, Kärlek, Recept, Hus, Växter, Handarbete.....

Inredning, Design, Djur, Musik, Kärlek, Recept, Hus, Växter, Handarbete......

29 januari 2013

Orkidépyssel

Förra inlägget om orkidéer vittnade om min okunskap om dessa växter. Men så härom dagen tog jag del av de små filmer som Blomsterlandet hade gjort, där det informerades om hur okidéerna skall tas om hand. Jag fick då lära mig att rädda det som räddas kan!
Jag tog mig i väg till Blomsterlandets butik här i närheten. Där köpte jag med mig sphagnum (vitmossa), orkidékompost, genomskinliga plastkrukor och några fat.
Sedan började arbtet här hemma.

Orikdéerna har fått stå i samma kompost väldigt länge och antagligen fått för mycket vatten också. Alla dessa ruttna och döda rötter tog jag bort och klippte även av de stänglar som redan blommat ut.

Sphagnum, som är en vitmossa med viss bakteriedödande effekt, går att köpa torkad på blomsterhandel.
Vitmossan lägges sedan i vatten några minuter för att suga åt sig vatten och bli mjuk.

Enligt Blomsterlandets film ska sedan en genomskilnlig kruka fyllas med mossa och sedan sätter man mer det som är kvar av plantan som ska räddas. Vitmossan ska sedan hållas fuktig för att behålla sin bakteriedödande effekt. Behandlingen av plantan kommer sedan att pågå nder lång tid. Inget som sker på ett par månader bara. Först när nya rötter syns ute i kanten av krukan är det dags att plantera om den i orkidékompost.
Plantan står undertiden bäst på bara ett fat.
I väntan på nya blommor går det, som jag skrivit tidigare, att stätta dit en stängel i siden :-)
Nu är det bara att vänta! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar